Izbor izvanškolske aktivnosti nije uvijek jednostavan

Početak školske godine mnogim školarcima označava i početak novih izvanškolskih aktivnosti. Mnogi još u predškolskoj dobi kreću na svoje prve aktivnosti, a one su najčešće izbor jednog ili oba roditelja. I dok neki nastavljaju, s početkom osnovnoškolskog obrazovanja, sa “starim” aktivnostima, drugi se tek susreću s prvim aktivnostima ili mijenjaju aktivnosti. Mnogi u višim razredima osnovne škole spoznaju što ih privlači, a neki tek u srednjoj školi. Jedno je bitno, nikada nije kasno za izvanškolske aktivnosti, rekreaciju i hobije.

Rekreacija ili ozbiljna obveza?
Hoće li se dijete baviti izvanškolskom aktivnošću, tek toliko, da bi se razonodilo, maknulo od redovitih obveza, televizora i računala ili će aktivnost biti važna obveza u životu školarca, ovisi o više faktora. Užurbani način života roditeljima, ponekada ne ostavlja dovoljno vremena da bi svakodnevno djecu pratili i čekali da završe sa svojim aktivnostima, ali imaju baka-servis ili nekoga od povjerenja pa se raspored, ipak, uspijeva uskladiti.
Nekada su željene aktivnosti predaleko i samo putovanje do aktivnosti i nazad vrlo je zahtjevno pa se ostaje na rekreativnom obliku, jednom do dva puta tjedno.
Ili, jednostavno, mišljenje roditelja je da takve aktivnosti, trebaju samo ostati razonoda. I to je u redu.
S druge strane, ako roditelji, otpočetka, u aktivnost ulažu mnogo vlastite energije i truda, trebaju ostati kontinuirana podrška i u najtežim trenucima.
Ipak, sve ostaje na djetetu, odnosno, onome koji se bavi aktivnošću i najbolje je velika očekivanja ostaviti po strani, a roditeljsku energiju, s te strane, uložiti u poticanje i razumijevanje kako uspjeha, tako i neuspjeha. Pratiti dijete i njegove želje, iznova se veseliti njegovoj ljubavi prema aktivnosti te biti snažan oslonac kada se volja i želja poljuljaju. Krize su normalna pojava, imaju ih svi pa tako i djeca na svojim aktivnostima. Ako dijete poželi odustati, predložite mu da predahne, da veliku obvezu pretvori u rekreaciju (smanji intenzitet treniranja) pa nakon nekog vremena zajedno odlučite kakav će status ta aktivnost imati u idućoj školskoj godini.

Veliki izbor nije problem, no odluka bi mogla biti problematična
Živimo u vremenu kada je ponuda veća od potražnje i tako je s izvanškolskim aktivnostima. Najteže, je, možda roditeljima koji se nisu imali priliku tijekom svog školovanja baviti raznim aktivnostima i ne znaju odakle krenuti. Internet je prepun savjeta, ali i dalje ne nudi točan odgovor. Nema ispravnog odgovora.
Tijekom predškolske dobi vi birate aktivnost, a u osnovnoj školi prostora za izbor ostavite svom školarcu. Razgovarajte s djetetom jer je moguće da će u nekom trenutku postati neodlučno. Vaše će želje biti jedno, učitelji će imati svoje preference, školski kolege oko njih svoje aktivnosti, a vaše će dijete privlačiti možda baš nešto drukčije. Konačna odluka, opet će biti splet okolnosti i mogućnosti, a bitno je da se ne donosi na silu. Prvo, suzite izbor, a ako je i dalje teško donijeti odluku, omogućite mu da isproba nekoliko aktivnosti koje su ušle u uži izbor pa neka odabere jednu ili dvije. U našem se društvu i dalje, nekako, stereotipno odabiru aktivnosti. Djevojčice na ples, dječaci na nogomet. Ako se dječaku sviđa ples odvedite ga u plesnu dvoranu, isto kao što biste kćer odveli na ragbi ako ju privlači pomisao da bi se time bavila. Nema aktivnosti koja je isključivo za dječake, kao ni one koja je za samo za djevojčice. Ako su vas tako učili, nema potrebe da i vi njima stavljate iste ograde u razmišljanjima. Aktivnost koja ispunjava slobodno vrijeme treba biti ono što dijete voli, čemu se veseli i što mu se sviđa.

Bezbroj aktivnosti istovremeno ili svake godine nova aktivnost
Kao roditelj, okruženi ste drugim roditeljima i sigurno ste od nekoga čuli kako njegov školarac koji još nije naučio ni brojati do deset , ide na 12 različitih aktivnosti. Ponedjeljkom jahanje, utorkom odbojka, srijedom klavir i balet, četvrtkom…
I tako su roditelji, bake, djedovi i to dijete rastrgani na bezbroj strana tijekom cijelog tjedna. A vi, osjećate se pomalo, nedovoljno ambicioznim jer vaše dijete ide na jednu aktivnost, dva puta tjedno. Većina roditelja, kako vremenski, tako ni financijski ne može omogućiti djeci bezbroj aktivnosti. Isto tako, djeca koja idu na mnoge aktivnosti, nisu u velikoj prednosti pred drugom djecom. Dapače, kako vrijeme prolazi, školske se obveze povećavaju, a vrijeme se za različite aktivnosti smanjuje. Izbor se tada mora suziti, a što je dijete veće, to izbor postaje teži. Bitno je da dijete uživa u aktivnosti, s vremenom ju može pretvoriti u ozbiljniju obvezu (upisati školu, postati dio reprezentacije i sl.). Uz sve, bitno je da mu ostane vremena za školske obveze, odmor i igru.
Na početku bavljenja aktivnostima poželjet će promijeniti svoj odabir i to je normalno. Ipak, nakon što isprobaju više aktivnosti, ponudite da izabere jednu s kojom će nastaviti i prema njoj razvijati odnos, osjećaj obveze i dogovornosti. Prema manjem broju aktivnosti lakše je razviti osjećaj posvećenosti, ozbiljnosti i važnosti, nego prema velikom broju aktivnosti kojima se mogu posvetiti tek djelomično.

Poželjet će odustati, razgovarajte s njima
Usred školske godine ili nakon nekoliko godina u burama adolescencije nastupit će kriza. Treneri više neće valjati, okolina na treningu, odabrana aktivnost izgubit će vrijednost. Sjednite, porazgovarajte s njima, s trenerom ili potražite savjet. Nekada je u pitanju ozbiljniji problem i treba razmisliti kako ga se može riješiti. Ipak, djeca su okružena svojim vršnjacima, isprobavaju i otkrivaju stvarni svijet pa tako i pokušavaju manipulirati, međusobno, s učiteljima, s trenerima, i s vama, roditeljima. Ljubav prema aktivnosti prestaje i ona postaje veliki teret i obveza. Dok mnogi prijatelji provode vrijeme pred televizorom i komuniciraju na društvenim mrežama, vaše se dijete osjeća izolirano jer nema vremena za to što imaju oni koji nemaju obveze. Objasnite mu, kako njihovi prijatelji imaju svoj način provođenja vremena koji ima svoje prednosti i nedostatke, tako i on ima svoj način ispunjavanja slobodnog vremena. Vršnjaci će nekada osuđivati, pokazivati ljubomoru ili nerazumijevanje prema aktivnostima drugih, ali to nije ništa neobično. Potaknite dijete, podsjetite ga koliko voli aktivnost i pomozite mu da razumije kako neće uvijek i od svih imati podršku, ali to nije razlog za odustajanje. Važno je razgovarati s djetetom prije nego li se konačno odluči za aktivnost i naglasiti mu da obveza za koju se odluče na početku školske godine traje do kraja školske godine i da u tom vremenu ne dopuštate predomišljanje i mijenjanje aktivnosti.

Sretno sa svim obavezama!
I ne zaboravite, ostavite svaki tjedan vremena za druženje, igru i razbibrigu!


Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s